April 22, 2024
piston auto

Ce este un piston si cum functioneaza?

Pistonul este una dintre componentele cheie ale unui motor cu ardere interna, cum ar fi un motor cu benzina sau un motor diesel. Acesta joaca un rol fundamental in transformarea energiei produse prin arderea amestecului de combustibil si aer in miscare lineara, care apoi este transformata in miscare rotativa pentru a pune in miscare arborele cotit si a propulsa vehiculul.

Ce sunt de fapt pistoanele?

Un piston este un cilindru metalic, de obicei din aliaje speciale de otel sau aluminiu, care se deplaseaza in interiorul cilindrului motorului. Este montat pe un arbore cotit prin intermediul unei tije de piston si se deplaseaza in sus si in jos in cilindrul motorului in timpul ciclului de lucru al motorului.

Ce componente are un piston?

  • Capul pistonului: Este partea superioara a pistonului, care este expusa direct la caldura si presiunea generata de arderea amestecului de combustibil si aer in cilindru. Capul pistonului este proiectat pentru a rezista la temperaturi ridicate si la presiuni mari. aceasta este una dintre cele mai importante componente ale unui piston motor.
  • Corpul pistonului: Este partea centrala a pistonului, care este conectata la capul pistonului si la tija pistonului. Corpul pistonului este proiectat pentru a fi suficient de rezistent pentru a rezista presiunilor mari din cilindru si pentru a se deplasa liber in interiorul acestuia.
  • Inelul de compresie: Este un inel metalic care este montat intr-un canal circular de pe corpul pistonului. Inelul de compresie are rolul de a etansa spatiul dintre piston si peretele cilindrului, asigurand astfel o compresie adecvata a amestecului de combustibil si aer in cilindru in timpul ciclului de compresie.
  • Inelele de ulei: Sunt inele metalice montate in canale circulare separate pe corpul pistonului, sub inelul de compresie. Inelele de ulei au rolul de a mentine uleiul de ungere in interiorul cilindrului si de a impiedica patrunderea acestuia in camera de ardere.

Cum functioneaza de fapt un piston?

Functionarea unui piston este strans legata de ciclul de lucru al unui motor cu ardere interna. Acest ciclu consta in patru etape principale: admisie, compresie, expansiune si evacuare. Iata cum functioneaza un piston in fiecare etapa a acestui ciclu:

  • Admisie: In timpul primei etape a ciclului, pistonul se deplaseaza in jos in cilindru pentru a permite aspirarea amestecului de combustibil si aer in camera de ardere. Aceasta miscare de aspiratie este determinata de miscarea arborelui cotit, care este transmisa pistonului prin intermediul tijei pistonului.
  • Compresie: Dupa ce amestecul de combustibil si aer este aspirat in cilindru, pistonul incepe sa se deplaseze in sus in cilindru, comprimand amestecul. In aceasta etapa, inelul de compresie asigura etanseitatea intre piston si peretele cilindrului pentru a evita scaparile de presiune.
  • Expansiune: Dupa ce amestecul este comprimat la presiune mare, acesta este aprins de bujia de aprindere sau de caldura generata de compresia aerului in cazul motoarelor diesel. Arderea amestecului determina cresterea presiunii in cilindru, care exercita o forta asupra pistonului, determinandu-l sa se deplaseze in jos in cilindru.
  • Evacuare: Ultima etapa a ciclului consta in evacuarea gazelor de ardere rezultate din combustie. Pistonul se deplaseaza in sus in cilindru pentru a deschide supapele de evacuare si pentru a permite gazelor de ardere sa fie evacuate din cilindru. Uneori poate fi nevoie sa fie schimbat un arbore cotit sau alte componente pentru buna functionare a motorului.

Un piston este o componenta esentiala a unui motor cu ardere interna, avand rolul de a transforma energia produsa prin arderea amestecului de combustibil si aer in miscare lineara. Prin intermediul miscarii sale in sus si in jos in cilindru, pistonul faciliteaza ciclul de lucru al motorului, asigurand astfel functionarea corecta si eficienta a acestuia. Prin etansarea spatiului dintre piston si peretele cilindrului, inelul de compresie joaca un rol crucial in asigurarea compresiei adecvate si a performantei optime a motorului.