September 28, 2020

Cateva inforamtii despre leadership

Cum se descurca un leader cu rolul de micromanager prins in toate detaliile necesare functionarii unei afaceri? Exista sapte tipare fundamentale de comportament care alcatuiesc prima strategie de dezvoltare in finalizarea planurilor.
1. Sa isi cunoasca oamenii si afacerea
Exista companii in care leaderii nu sunt conectati la realitate, li se aduc la cunostinta informatii prin intermediul rapoartelor directe ale angajatilor, majoritatea dintre ele continand propriile perceptii ale acestora. Implicarea personala a leader-ului este foarte importanta, el nu trebuie doar sa anunte initiativa, ci si sa urmareasca etapele desfasurarii actiunilor, sa nominalizeze persoanele pentru anumite sarcini, si sa se asigure ca toata lumea a  inteles ce are de facut.
2. Sa puna accent pe realism
Realismul este elementul fundamental al finalizarii, insa numeroase organizatii sunt pline de oameni care incearca sa ascunda sau sa evite realitatea. A avea o atitudine realista inseamna ca leader-ul sa aiba mereu o perspectiva adevarata asupra companiei sale, raportandu-se la celelalte companii concurente. Este important ca ei sa masoare propriul progres, nu atat la nivel intern,  cat  extern. Intrebarile potrivite sunt, nu  numai
“Am facut progrese anul trecut?”, ci trebuie schimbata insasi perspectiva de a privi lucrurile  “Cum ma descurc in raport cu celelalte companii? “, “Au inregistrat mai multe progrese? “.
3. Sa stabileasca obiective si prioritati clare
Liderii care aplica finalizarea se axeaza pe cateva prioritati clare (maxim trei sau patru prioritati), care pot fi pe intelesul tuturor. Un numar mic de obiective, proiecte clare si concise, vor influenta, cu siguranta performanta companiei. Exista in acest sens, un exemplu concludent, reprezentant de compania Lucent, companie al carui director executiv era orientat catre finalizare, avand un numar restrans, dar clar de prioritati. El si-a stabilit doua obiective, apoi le-a transformat in doua actiuni concrete. La inceput, a avut o discutie cu primii zece oameni din subordinea sa pentru a le explica aceste obiective si cum ar putea fi ele implementate, ce obstacole ar putea fi intampinate, si cum pot fi ele evitate. Apoi, a avut actiuni similare cu sute de vanzatori si manageri de magazin, pe care i-a instruit, explicandu-le prioritatile. Astfel, toti cei care participasera la prezentari, dispuneau de un plan de actiune bine pus la punct si o intelegere clara a etapelor de urmat.
4. Sa respecte etapele
Nu este suficient doar sa fie stabilite obiectivele, ci si sa se respecte toate etapele de actiune care vizeaza atingerea telurilor. Pentru aceasta, este necesar ca fiecare persoana implicata in proiect sa stie clar care ii sunt responsabilitatile si deadline-ul.
5. Sa rasplateasca persoanele active
Un bun leader, pentru a avea rezultate concrete,  se asigura ca in compania sa, angajatii sunt rasplatiti in functie de performante. Si totusi, multe dintre companii nu se ghideaza dupa acest principiu, de a rasplati reusitele. Nu fac diferenta intre cei care obtin rezultate si cei care nu le obtin, intre salariul de baza, bonusuri si optiunea de plata in actiuni.
6. Sa dezvolte capacitatile oamenilor prin instruire
Cand un leader discuta in cadrul unei intalniri de grup de afaceri si probleme organizationale, toti au de invatat. Cel mai eficient mod de a instrui  este acela de a observa persoana in timpul activitatii sale, iar apoi, leader-ul sa ofere un feedback folositor. Acest feedback ar trebui sa sublinieze exemplele de comportament si performanta care sunt bune sau care trebuie modificate. Acelasi principiu se aplica si in cazul instruirii individuale private. Indiferent de stilul fiecarui leader – bland sau direct – telul este acela de a pune intrebari care pun la iveala realitatile si ofera oamenilor ajutorul de care au nevoie pentru a corecta problemele.
7. Sa se cunosca pe sine insusi
Un leader are nevoie de curaj emotional pentru a putea fi deschis la orice fel de informatie necesare, de tarie morala care ii ofera curajul sa accepte punctele de vedere opuse si sa rezolve conflictele, precum si increderea de a incuraja si accepta provocarile in cadrul sedintelor de grup. Oare este suficient doar sa fie citite carti (carti leadership, carti management) pentru a duce lucrurile la bun sfarsit, sau trebuie ca schimbarea sa vina din interior? Toate acestea, cumulate, vor permite leader-ului sa accepte si sa faca fata propriilor slabiciuni, sa fie ferm cu oamenii care nu obtin rezultate si sa se descurce cu ambiguitatile inerente intr-o organizatie complexa si in continua crestere.
Sursa realizare articol,   “Finalizarea”, autori Larry Bossidy, Ram Charan, Editura Amaltea – librarie online