September 13, 2024
lubrifierea rulmentilor

Lubrifierea corecta a rulmentilor

Ungerea rulmentilor este vitala pentru pastrarea performantei si duratei de viata a rulmentilor cu elemente de rulare. Lubrifierea ajuta la separarea pieselor in miscare unele fata de altele, cum ar fi rolele si canalele de rulare sau bile, pentru a preveni uzura si frecarea.

Desi adesea vazuta ca un proces auxiliar, dezordonat, care a fost urmat inca din epoca industriala pentru unii, lubrifierea rulmentilor este de fapt o tehnologie cruciala care poate ajuta sau distruge procesele de productie la unitatea de care va ocupati. De fapt, lipsa lubrifierii corecte a rulmentului este considerata in mod obisnuit una dintre cele mai frecvente cauze ale defectiunii rulmentului.  Ungerea rulmentilor indeplineste mai multe functii pentru a mentine rulmentii sa functioneze cat mai bine, cum ar fi:

  • Protejarea suprafetelor impotriva coroziunii
  • Etansare impotriva contaminantilor
  • Crearea unei bariere intre contactul de rulare si suprafetele de alunecare
  • Asigurarea transferului de caldura

Diferite tipuri de lubrifianti

Exista doua tipuri de lubrifianti pe piata: pe baza de ulei si pe baza de gel. Alegerea lubrifiantului potrivit pentru aplicatia specifica depinde de cativa factori. Acestia includ tipul de masina, tipul rulmentului, dimensiunea, temperatura, conditiile de incarcare, intervalul de viteza, conditiile de functionare (cum ar fi vibratiile si orientarea orizontala/verticala a arborelui) si mediul extern.

In cele mai multe cazuri, cel mai bun loc pentru a incepe sa alegeti lubrifiantul potrivit este sa urmati recomandarile producatorului rulmentilor. Cu toate acestea, exista si alte linii directoare de urmat atunci cand il alegeti pe cel corect.  Conteaza si tipul de rulmenti cu bila pe care ii folositi.

Ca regula generala, rulmentii functioneaza cel mai rece si cu cea mai mica frecare atunci cand se utilizeaza o cantitate minima de lubrifiant cu cel mai usor corp, care va mentine suprafetele rulmentului separate. Un bun exemplu in acest sens este „metoda prin stropire”, in care uleiul este distribuit prin absorbtie sau scufundare.

Adesea, un lubrifiant mai greu este utilizat in trei scenarii unice:

  • Este cerut de conditiile de functionare
  • Este cerut in mod specific in aplicatie
  • Sarcina este prea mare pentru lubrifiantul actual

Lubrifiantul cu ulei este utilizat in general pentru aplicatii de mare viteza sau temperatura ridicata care necesita transfer de caldura departe de suprafetele rulmentilor de lucru. Uleiurile constau fie din ulei mineral natural (cu aditivi care previn oxidarea si rugina) fie ulei sintetic.  La Hera Industrial puteti gasi toate tipurile de lubrifianti.

Acestea fiind spuse, cele patru tipuri de uleiuri utilizate in mod obisnuit includ uleiuri din petrol, diesteri, silicon si fluorocarburi.

Baza din uleiurile sintetice este de obicei polialfaolefine (PAO), polialchilen glicoli (PAG), esteri si siliconi pentru conditii reci si cu cuplu scazut. Desi sunt similare, aceste doua tipuri de uleiuri ofera proprietati unice si nu pot fi interschimbabile. Uleiurile minerale sunt mai frecvente decat uleiurile sintetice.

Vascozitatea este una dintre caracteristicile cheie atunci cand se specifica uleiul potrivit pentru un rulment. O regula buna: fluidele cu vascozitate scazuta sunt mai subtiri ca apa, iar fluidele cu vascozitate ridicata sunt mai groase ca melasa.

Inginerii exprima rezistenta fluidului la curgere in Saybolt Universal Seconds (SUS) si centistokes (mm2/sec, cSt). Diferenta de vascozitate la diferite temperaturi este indicele de vascozitate (VI). Vascozitatea uleiului se coreleaza cu grosimea peliculei pe care o poate crea, ceea ce este crucial pentru separarea partilor de rulare si de alunecare ale unui rulment.