Moldova vrea autostrada

Saptamana trecuta am trimis Presedintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, o scrisoare in legatura cu Autostrada Iasi-Targu Mures, care ar trebui sa lege Moldova de Transilvania si Vestul Europei.

Scrisoarea prezinta starea de izolare economica a Moldovei, intre un spatiu post-sovietic care nu ofera perspective economice favorabile, pe de o parte, si lantul Carpatilor Orientali care o izoleaza de pietele europene pe de cealalta parte, argumentand ca autostrada Iasi-Targu Mures este un element central din orice strategie de scoatere a Moldovei din starea de abandon care afecteaza peste 4 milioane de cetateni romani si, de asemenea, Republica Moldova.

In contextul esecului evident si dureros al demararii procesului de punere efectiva in practica a acestui proiect de catre autoritatile romane, ii cer sau ii sugerez Presedintelui Juncker urmatoarele lucruri, strict compatibile cu mandatul sau, stiut fiind ca nu Comisia Europeana construieste autostrazi in Statele Membre:

1. Sa ia in calcul efectuarea unei vizite in regiunea Moldova, pentru a discuta, vedea si intelege aceasta nevoie vitala la fata locului.

2. Sa confirme faptul ca toate segmentele autostrazii sunt eligibile pentru finantare europeana, atat in faza de pregatire (studii de fezabilitate) cat si de constructie propriu-zisa. Asta pentru a contracara tot felul de aberatii conspirationiste care circula cum ca de fapt Bruxelles-ul nu vrea, sau una zice alta vrea, si oricum e de vina ca nu se face autostrada.

3. Sa propuna includerea segmentului Iasi-Targu Mures in coridorul Rin-Dunare, care traverseaza Romania. Nu s-ar schimba nimic in materie de eligibilitate la finantare, care exista deja, insa coridoarele din reteaua centrala de transport a UE au cate un coordonator, respectiv un grad de vizibilitate politica mai mare decat segmentele ‘normale’ din reteaua centrala. Includerea segmentului nostru intr-un coridor prioritar ar fi deci o asumare directa si explicita a importantei sale de catre Bruxelles, in conditiile in care propriii nostri reprezentanti politici isi mesteca la infinit neputinta.

4. Il intreb despre cum monitorizeaza Comisia progresul in realizarea retelei centrale de transport a UE, pentru care Statele Membre au o obligatie de finalizare pana in 2030, si ce instrumente de presiune are Comisia la dispozitie pentru a se asigura ca acest lucru se si intampla.

5. Sa confirme ca viitoarea politica de coeziune va mentine eligibilitatea la finantare a acestei autostrazi, in conditiile in care aceasta politica se vrea modernizata si indreptata catre prioritati mai ‘sofisticate’.

6. Ii sugerez ca, dupa ce se lamureste in legatura cu situatia Moldovei si nevoia constructiei acestei autostrazi, sa ia in calcul asumarea (‘adoptia’) acestei autostrazi, adica sa devina un promotor activ al ei, politic si moral. Ar fi frumos sa ii spunem popular ‘autostrada Juncker’, cata vreme am avea ce sa denumim asa.

Moldova la Centenar are dreptul la o garantie ca aceasta autostrada va exista intr-un numar cat de mic de ani.

Aveti mai jos textul integral al scrisorii, in limba engleza, care mai contine si alte meditatii amare despre esecul de reprezentare si competenta al sistemului politic din Romania, care ne-a adus in situatia asta.

Va voi tine la curent cu raspunsul Presedintelui Juncker.

Download (PDF)


Publicat de Sorin Moisă
Subiect: Romana