Mai bine mai tarziu decat niciodata…

Mai bine mai tarziu decat niciodata: am gasit in sfarsit putin ragaz sa va spun cateva vorbe despre o vizita foarte importanta pentru mine. La invitatia Ziarului de Iasi, care in anii ’90 se chema Monitorul de Iasi, am fost doua zile la Iasi, saptamana trecuta, joi si vineri. Eu, moldovean din Piatra Neamt, mi-am inceput cariera la Monitorul de Iasi (e drept, in timp ce eram student la Bucuresti), deci sunt foarte legat de regiune, de Iasi, de Ziarul de Iasi si de echipa lui.

Au fost doua zile foarte pline: am tinut o prezentare despre ‘Europa cu doua viteze’ la Biblioteca Centrala Universitara, urmata de o dezbatere foarte buna cu intelectuali, ziaristi si studenti despre turbulentele si angoasele Europei si raportarea Romaniei la ele. Si am participat la o dezbatere pe tema autostrazii Targu Mures-Targu Neamt – Iasi – Ungheni, organizata de asociatia Moldova vrea autostrada’, Ziarul de Iasi si Camera de Comert si Industrie Iasi. Impreuna cu echipa am lucrat sa intelegem bine stadiul actual al lucrurilor pe hartie, care e undeva spre binisor, si vom face tot posibilul sa contribuim la trecerea de pe hartie in geografie a acestei autostrazi in urmatorii ani. Este foarte multa frustrare, pe buna dreptate, in Moldova, pe tema absentei, la o suta de ani de la Marea Unire si dupa zece ani de studii de fezabilitate neterminate sau nefolosibile, a unei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania si, mai departe, de Vestul Europei. Cu cat centrul de gravitatie economic al Romaniei se muta spre Vest, cu atat sentimentul de izolare al Moldovei creste. Cu cat situatia la Est de Romania, in Republica Moldova si Ucraina este mai tulbure, cu atat acest sentiment de izolare se acutizeaza: intr-o lume hiper-conectata nu exista dezvoltare economica fara infrastructura de calitate care sa te lege de zonele de prosperitate economica, si fiecare ora sau euro economisiti la costurile de transport inseamna plus de competitivitate, inseamna bunastare suplimentara, inseamna investitii, inseamna ca economia se deschide, ca oamenii isi pot imagina mai bine viitorul acasa. Ma voi implica, fara vorbe mari, pentru a ma asigura ca angajamentele existente pe tema acestui proiect vor fi respectate, respectiv imbunatatite (in esenta stam ceva mai bine cu bugetarea partii de Est a autostrazii: Targu Neamt – Iasi decat cu partea de Vest, care include strapungerea Carpatilor: Targu Mures- Targu Neamt). Oricat de frustrant ar fi ca trebuie sa o luam de la capat cu studiile de fezabilitate, o autostrada, mai ales una montana, nu se poate face fara un studiu de fezabilitate temeinic si responsabil facut, care nu e o poveste de birou, ci presupune foraje in teren, calcule serioase, si o munca de mai mult de cateva luni. Acesta este primul pas, pe care de data asta trebuie sa ne asiguram ca nu il ratam. In paralel, trebuie sa ne asiguram ca finantarea lucrarilor este bugetata si ca lucrarile pot incepe la timp, cu licitatii profesionist facute, pentru a asigura temeinicie, costuri optime si calitate. Nu se va intampla peste noapte, dar nu trebuie pierduta nicio luna si niciun pas nu trebuie facut gresit.


Prima fotografie vorbeste de la sine: Moldova vrea autostrada, eu sunt de acord cu ea, si o sa ma bat pentru ea. In a doua, sunt impreuna cu Toni Hritac, Directorul Ziarului de Iasi, la Balul de Caritate al Camerei de Comert si Industrie Iasi de vineri 24 martie. Palatul Culturii nu are nevoie de prezentare: am facut pozele dupa miezul noptii, in unul din putinele momente libere pe care le-am avut in doua zile foarte foarte intense.

Am revazut prieteni dragi, oameni cu care mi-am petrecut o buna parte din tinerete si am in comun, de peste doua decenii, multe sute de ore de dezbateri, uneori aprinse, intotdeauna amicale: Toni Hritac, Alexandru Lazescu, Dan Radu, Pavel Lucescu, Mihai Chiper, Claudiu Raus, Jup, Gabriel Gachi, Cerasela Cirimpei, Cristina Leca Zamfirescu…


Publicat de Sorin Moisă
Subiect: Romana